borra sig in

Jag har många gånger hört att mina målningar är lite läskiga, att de intensiva blickarna borrar sig in. Jag har aldrig tyckt de är läskiga – intensiva måhända, men inte läskiga. Dock tycker jag att det är en komplimang, för det betyder att betraktaren blir påverkad av bilden och det är det jag vill uppnå. En enbart vacker bild fyller sin funktion genom att den är fin att se på, men de sitter sällan kvar.

Nu har jag dock, utan att det var min mening, målat en bild som jag själv blev lite rädd för. Eller kanske rädd är fel ord, men ja. Jag vet inte varför den blev som den blev, för jag kände mig ganska glad när jag målade den (glad för att jag för första gången på flera månaders tid hann sätta mig och försvinna i en målning som jag enbart gjorde för att jag ville och inte för att det var en uppgift med en deadline). Men det blev som det blev, precis som det känns med ganska många av mina bilder. Det blir som det blir. Ja, och så blev det:

Borra sig in
(Vet inte riktigt vad jag tycker om den, mer än att den var snäll som hjälpte mig att försvinna i tankarna. Men det kan ju vara en bedrift nog.)

4 svar

  1. Jag gillar den verkligen, just för att den har både din snirkliga vackra stil kombinerat m ångest

    2012/12/15 kl. 00:33

  2. Alltså, dina målningar kanske är lite läskiga, men på ett bra sätt. Det ger så otroligt mycket karaktär i bilden, och även fast det känns lite läskigt så är det ändå något tryggt i det. Som när man drömmer, eller minnen från då man var riktigt riktigt liten.

    2012/12/15 kl. 20:03

    • fint att höra, det är inte riktigt meningen att de ska vara helt behagliga. kram

      2012/12/15 kl. 20:28

  3. ÅÅåh så fin!!

    2013/03/08 kl. 22:50

Kommentera

